خرید ملک در کشور ترکیه دارای جوانب گسترده حقوقی است از زمان ورود شما به کشور ترکیه تا انتخاب ملک، پرداخت ثمن معامله و در نهایت انتقال سند رسمی در اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک، شما با یک فرایند نسبتاً پیچیده حقوقی و بعضاً اداری رو به رو هستید استفاده از مشاورین و وکلای با تجریه در این حوزه که هم بر زبان فارسی و هم بر زبان ترکی مسلط باشند، می تواند از بروز هر گونه آسیب و زیان به شما پیشگیری نماید برخی از موارد حقوقی که شما برای خرید ملک در کشور ترکیه بایست بر آن توجه ویژه داشته باشید، از قرار زیر است:
۱- ابتدا با حضور وکیل خود، اسناد مالکیت ملک و استعلامات مربوطه از جمله توقیف نبودن ملک از طرف دادگستری، در رهن نبودن ملک بابت بدهی و یا ضمانت و همین طور نوع سند رسمی تک برگ ملک را بررسی کنید.
۲- بررسی تمامی مفاد و شروط مبایعه نامه خرید ملک توسط وکیل از اهمیت بسزایی برخوردار است در ترکیه در در زمان امضای مبایعه نامه خرید ملک فقط ۵ تا ۱۰ درصد رقم خرید به فرشنده پرداخت می گردد. شرط بازگشت این مبلغ در صورتی که به هر دلیل خریدار یا فروشنده منصرف گردند و یا امکان قانونی انتقال ملک وجود نداشته باشد بسیار مهم است. سایر شروط مورد درخواست خریدار خارجی از جمله ارجاع ثمن معامله به کارشناسی و یا شرط مشخص برای تنظیم سند رسمی نیز در مبایعه نامه می تواند توسط مشاور یا وکیل درج بشود.
۳- در ترکیه هنگام خرید ملک توسط شهروندان خارجی ارجاع به کارشناس رسمی دادگستری در فرایند اخذ شهروندی الزامی و در ملک های خریداری شده برای اخذ اقامت اختیاری است. کارشناس رسمی تمام ابعاد ملک خریداری شده از وضعیت ساخت بنا و حتی نوع بتن و لوازم ساختمان تا وضعیت شهرداری- مالیاتی- رهن – بازداشت شخص حقیقی و حقوقی و سایر مشکلات احتمالی ملک و همچنین قیمت آن را بررسی و اعلام می کند. این قانون برای اطمینان از امنیت سرمایه گذاری است و در صورتی که به هر دلیل با اصرار فروشنده یا مشاورین املاک برای عدم کارشناسی مواجه شدید به هیچ وجه این مساله را قبول نکنید و با انجام کارشناسی امنیت سرمایه گذاری خود را تضمین نمایید.
۴- در صورتی که آشنایی به زبان ترکی ندارید و یا وکیل فارسی زبان در کنار شما نیست حتما قرارداد را با حضور مترجم رسمی با امضای او تایید و امضا نمایید
۵- تمامی پرداختی مبلغ ملک از طریق حساب بانکی به حساب فروشنده واریز شود , و این پروسه از طریق بانک و با تنظیم سندی موسوم به داپ و ارسال ان به اداره ی ثبت اسنادو املاک صورت می گیرد. به درخواست پرداخت نقدی مبلغ ملک را به هیچ وقت پاسخ مثبت ندهید چون تمامی مراودات مالی می بایست از طریق سیستم بانکی و به صورت شفاف انجام شود و به اسناد آن بعدا نیاز پیدا خواهید کرد.
۶- در ترکیه تنظیم سند رسمی ملک برای خریداران خارجی در خود اداره ی ثبت اسناد و املاک و با حضور مترجم رسمی و اطلاع از مفاد سند و تایید رقم خرید توسط خریدار صورت می گیرد. بنابراین بهتر است حتی اگر برای انتقال سند رسمی ملک وکیل اختیار کرده اید، خودتان در زمان انتقال سند در اداره ثبت اسناد و املاک حضور داشته باشید و از فرایند امر مطلع شده و بر آن نظارت کنید.
۷- بعد از اخذ سند رسمی ملک امکان انجام فرآیند درخواست اقامت ملکی و یا شهروندی ترکیه مشروط به طی مراحل قانونی (به ویژه در پروسه ی شهروندی) صرفا با امضای وکیل دادگستری میسر است.
۸- مهمترین سند مورد نیاز برای اخذ شهروندی از طریق خرید ملک اخذ گواهی کفایت سرمایه گذاری و همچنین ارایه گواهی عدم سو پیشینه از کشور مبدا است.